מס קנייה מחו"ל

תוכן עניינים

מס קנייה מחול

אם מחשיבים את עצמכם לאנשים שקונים ומזמינים הרבה חבילות מחו"ל, סביר להניח שנתקלתם בסיטואציה הבאה: אחרי לא מעט חיפושים מצאתם את המוצר שאתם מחפשים, תנאי המשלוח הוגנים בעיניכם וכל מה שנשאר זה לחכות שהחבילה המיוחלת כבר תגיעה לארץ. כשזה סוף סוף קורה, אתם מקבלים הודעה ובה כתוב שכדי לשחרר את החבילה עליכם לשלם סכום כספי מסוים כדי לשחרר אותה מהמכס. אז מה זה בכלל אומר, האם יש דרכים להימנע מזה ומה ההבדל בין המושגים מע"מ, מכס ומס קנייה? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.

רכישות מחו"ל

הנה נתון מעניין שאולי עוד לא יצא לכם לשמוע. בשנת 2020, אחוז הרכישות אונליין בישראל על בלא פחות מ-15 אחוזים מהשנה הקודמת, נתון שנשמע די דמיוני, אבל לא מפתיע כשמסתכלים על סטטיסטיקות שמצביעות על כך שבשנת 2030, כמעט 70 אחוז מהעסקאות שיעשו בעולם יהיו עסקאות אינטרנטיות. הצרכן הישראלי בפרט מוכיח בכל פעם מחדש עד כמה הוא אוהב לרכוש מוצרים מחו"ל ואנו הישראליים קונים מהחנויות השונות מעבר לים ביגוד, הנעלה, צעצועים, מוצרי חשמל ואפילו רהיטים. כל עוד מדובר על עסקאות קטנות, אין חשש מעיכוב במכס, אך ככל שמדובר על מוצרים יקרים יותר, כך עולה הסיכוי שנצטרך לשלם עליהם מס נוסף. בואו נעשה קצת סדר בנוגע לכמה מושגים מבלבלים.

קצת סדר במכס, מע"מ ומס קנייה

מכס 

המושג מכס למעשה מתייחס למס המוטל על היבוא עצמו. כשמדברים על מוצרים יקרים יחסית בעלות של 500 דולרים ומעלה, המכס שיש לשלם משתנה ממוצר למוצר וזה תלוי בסופו של דבר בקטגוריה ובעלות המוצר. לצורך הדוגמה, על מוצרים בקטגורית פריטי לבוש וקונסולות משחק נשלם מכס של 12 אחוזים בעוד המכס על מוצרי קוסמטיקה עומד על 14 אחוזים. 

מע"מ

ראשי התיבות מע"מ הן מס ערך מוסף. זהו למעשה תוספת מס המתלווה לכל רכישה שאנו עושים כאן בארץ והיום תעריף המע"מ עומד על 17 אחוזים. רובינו לא שמים לזה כלל לב מפני שבחנויות השונות אנו נחשפים למחיר הסופי שבו המע"מ כבר מגולם, אבל אם נסתכל על כל קבלה שהיא שנקבל נראה כי 17 אחוז מסך התשלום הם למעשה המע"מ. מס קנייה מחו"ל הוא למעשה המקבילה למע"מ על מוצרים שנרכשו מחוץ לישראל. 

מס קנייה

זהו עוד מס שחשוב להכיר ונוגע גם הוא לקניות מחו"ל של מוצרים ספציפיים, עליהם הוא חל. למשל מוצרי אלקטרוניקה כמו טלוויזיות, רמקולים, מקרנים וכו', מוצרי טבק ואלכוהול, כלי רכב ביבוא אישי וכן הלאה. המס משתנה בהתאם לסוג המוצר ונע בין 17 אחוזים ל-35 אחוז.

מתי משלמים מיסים על חבילות מחו"ל?

מוצרים עד 75 דולרים פטורים מתשלום

כל מוצר שהוא עד הסכום הזה פטור מתשלום. שימו לב כי מדובר במחיר המוצר ואם קניתם מוצר מסוים ב-70 דולרים נניח עם תשלום משלוח במחיר עשרה דולרים, אתם עדיין פטורים מתשלום כל עוד העלויות הללו הן בסעיפים נפרדים. אם מחיר המוצר עולה על 75 דולרים ובתוכו מגולם המשלוח אתם עשויים להידרש בתשלום. 

מוצרים בשווי 75 עד 500 דולרים

משלוח בעלות הזו פטור מתשלום מכס בלבד וחייב בתשלום מע"מ ותשלום מס קנייה במקרים בהם הוא חל. המס הממוצע במקרים הללו יעמוד על שווי של 17 אחוזים פחות או יותר. 

מוצרים בשווי 501 עד 1000 דולרים

מוצרים במחירים הללו חייבים בתשלום מע"מ, מכס וכן מס קנייה במקרים בהם הוא חל. כאן אנחנו מדברים כבר על מס כולל בשווי של 32 אחוזים לערך משווי המוצר המקורי.

מוצרים ב-1000 דולרים ומעלה  

כאן מדובר על כל המיסים שיש לשלם, כולל מס הקנייה כפי שישולם על ידי מי שעוסק ביבוא מסחרי. במצב הזה אתם למעשה נחשבים יבואנים מסחריים ותשלום המסים יהיה כמובן בהתאם.

טיפים לרכישות מחו"ל

רוצים לחסוך את עלויות המס הגבוהות על רכישה מחו"ל? הנה כמה טיפים שכדאי להכיר:

  • פצלו רכישות: בהחלט אפשר להזמין דברים בנפרד. שימו לב שאם ההזמנות הן בהפרש של פחות מ-72 שעות מאותו האתר הן עשויות להיחשב כהזדמנה אחת. 
  • ודאו כי המשלוח ותעריפים נוספים נפרדים: שימו לב לכך בקבלה במידה וזה אומר שמהחיר יחרוג מטווח 75 הדולרים ואם אתם לא בטוחים שאלו את המוכר. 
  • שימו לב כי כשמדובר על טבק ואלכוהול, המס הוא תקף לכל סכום רכישה.
  • בקשו מהמוכר לסמן את המוצר כמתנה: זה לא תמיד עובד, אך לפעמים כאשר רכישה כלשהי מתויגת כמתנה זה מונע את תשלום המסים. 

לסיכום – רכישות מחו"ל הן משתלמות הרבה פעמים ולפעמים גם עם תוספת המסים. עם זאת חשוב להכיר את הנושא, לקחת בחשבון שבמקרים מסוימים לא נוכל לשחרר את החבילה ללא תשלום ולהבין אם זה מתאים לנו ואם בסופו של חישוב עדיין מדובר על עסקה משתלמת.

שאלות נפוצות

אלו הם שלושה סוגים שונים של מסים שיש לשלם לעתים כתוספת למוצרים שמזמינים מחו"ל. ההבדל הוא שכל אחד מהם חל בתנאים שונים בהתאם למחיר המוצר ולקטגוריה אליה הוא משתייך.

בעיקרון תשלום המסים על חבילות מחו"ל חל על כל מוצר שערכו מעל 75 דולרים.

לנהל את ההתמכרויות וההרגלים

כדאי לדעת שבמקרים שהמכס מבחין בהזמנה חוזרת ונשנית של אותם המוצרים, או מאותו המקום באופן קבוע -נניח מידי שבוע, גם אז יתכן והחבילה תעוכב ויידרש תשלום מס. יתכן ובמכס יחשבו אפילו כי מדובר ביבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי. במקרה כזה יהיה צורך להמציא אישור לכך שמדובר בשימוש אישי. אז אם יש לכם מוצר בשימוש קבוע, עדיף אפילו לפנות על כך למכס מראש ולהימנע מעיכובים, תשלומים ואי נעימויות.

לשמור מידע

הקפידו לשמור את מספר המעקב, את החשבונית לתשלום וכל מידע שתקבלו לגבי ההזמנה והשילוח. הדבר יקל עליכם מאוד אם בכל זאת תדרשו לפנות למכס כדי לשחרר את החבילה מאחר ותזדקקו לכל האישורים והמסמכים הללו. אם אתם מרבים לרכוש אונליין כדאי אפילו לייצר לכך תיקייה במייל או במחשב.

לשים לב לתאריך ההזמנה

הימים חולפים מהר ולפעמים אנחנו מזמינים מכמה מקומות וקשה לעקוב מתי אמורות להגיע החבילות. אז כדי לא לפספס כדאי לרשום ביומן או לנהל רשימה להזמנות. כך או כך, חשוב שתהיו ערניים לגבי מועד ההזמנה וזמן האספקה כדי שהחבילה לא תשב הרבה זמן במכס ותצבור קנסות או סתם תלך לאיבוד. במידה ונראה שעבר זמן רב מידי, או כמובן אם תקבלו הודעה על תשלום למכס שלמו בהקדם או צרו קשר עם בית המכס במחוז שלכם.

לקנות כחול לבן

אמנם נדמה שהמחירים בחו"ל זולים יותר, המוצרים טובים יותר וההיצע רחב יותר, אך למעשה לא פעם בחנויות הרחוב ליד הבית תוכלו למצוא מוצרים במחירים נוחים ועם שירות אמין וללא המתנה לחבילה שבדרך וללא מתח אם תדרשו בסוף במכס. רשתות, מעצבים וספקים רבים בארץ מפעילים חנויות נוחות לרכישה אונליין ומציעות שירות מצוין ומחירים שיכולים פעמים רבות להתחרות במוצרים מחו"ל. אז בשביל לעודד את הכלכלה הישראלית, ולחסוך כאבי ראש מיותרים ולפעמים אפילו כסף- כדאי לבדוק קודם את האתרים הישראלים.

נגישות
לשליחויות בכל הארץ לחצו כאן