המדריך המלא להבנת המכס

תוכן עניינים

תמונה ראשית מכס

כבר הרבה שנים קיימת האפשרות להזמין מוצרים דרך אתרי האינטרנט בארץ ובחו"ל ואחרונה זה רק הולך וצובר תאוצה. בהחלט מאוד נוח לעשות קניות מבלי לבזבז הרבה זמן ואנרגיה בשיטוט בחנויות. זה גם מאפשר לראות מגוון רחב של מוצרים שלא בהכרח נמצאים ליד הבית ולקנות בכל מקום ובכל שעה. פעמים רבות כאשר מדובר באתרים מרחבי העולם, זה גם מאוד משתלם ואפשר למצוא מוצרים במחירים זולים בהרבה ממה שמציעות לנו הרשתות והחנויות בארץ. כמו כן, ניתן אף להזמין ישירות מהיצרנים בחו"ל במחירי ספק. יחד עם זאת, למרות שזה נפוץ ונהיה כמעט עניין שבשגרה, כשניגשים לעשות הזמנות מחו"ל כדאי לשים לב לכמה דברים. מלבד הצטיידות ברשימת קניות ומידות מתאימות חשוב לבדוק את שער הדולר באותו היום וגובה המכס, זאת כדי שלא תתקלו בתשלומים ועיקובים מיותרים. כדי לחסוך לכם זמן וכאב ראש, וכדי שלא תצטרכו להתעסק עם שחרור החבילה שלכם מהמכס, ריכזנו כאן את כל המידע, כך שתוכלו להימנע מראש מטעויות. כמו כן הוספנו כמה פתרונות למקרה שבכל זאת קצת הסתבכתם.

התשלום במכס ומטרתו

המכס הוא מס הנהוג במרבית המדינות, אשר מוטל על סחורות המובאות מחוץ לגבולות המדינה. הסיבה להטלת המס היא כמובן להוסיף כסף לקופת המדינה, אך גם כדי לעודד את הכלכלה המקומית. כאשר מטילים מגבלות על אפשרות ההזמנה שלנו מחו"ל, בעצם מעודדים אותנו לקנות בארץ, על אחת כמה וכמה אם מוטל מכס על מוצרים מסוימים. כל זה גורם לנו להעדיף צריכה של מוצרים תוצרת הארץ. כאשר אנחנו קונים בחנויות מקומיות ומתוצרת של התעשייה המקומית, אנחנו מסייעים ביצירת מקומות עבודה ומפתחים את המשק המקומי.

חבילות ש"נתקעות" במכס

במכס עוברים על כלל החבילות אשר נכנסות דרך גבולות המדינה. מאחר ומדובר בכמה מיליוני חבילות, כמובן שלא עוברים ופותחים את כולן ולרוב מסתפקים בהצהרות מכס או בחשבונית המצורפת למשלוח. למעשה "תופסים" לבדיקה רק כ 5% מתוכן ובעיקר כאלו המגיעות מחברות שילוח פרטיות. מלבד בדיקה של גובה התשלום על המוצרים או השווי שלהם כדי להבחין האם מדובר בייבוא אישי או עסקי והאם נדרש תשלום מס, במכס גם בודקים האם תוכן החבילה הוא חוקי או כזה הדורש רישיון. כך למשל אסור ליבא מכונות ומשחקי מזל להימורים או משבש מד מהירות. כמו כן יש פריטים שדורשים אישור מוקדם בהתאם לתקנות משרדי הממשלה השונים כמו ביבוא בעלי חיים או בשר טרי, צמחים ותרופות. כאשר המכס נתקל במוצרים לא חוקיים או כאלו שנראה שלא עמדו בתשלומי המיסים, הוא תופס ומעקב את החבילות עד להסדרת התשלומים או האישורים הנדרשים.

תשלום מכס על הזמנות מהאינטרנט - שאלות נפוצות

גובה המכס נקבע בהתאם לגובה ההזמנה שבצעתם וכן לפי סוג המוצר. באתר של רשות המסים בישראל ניתן למצוא רשימה מפורטת של כל הפריטים ומחשבון המסייע להבין מה גובה המס בהתאם לגובה הרכישה וסוג המוצר. בנוסף למכס, יתכן ותדרשו גם במע"מ כמו במוצרים הנרכשים בארץ או מס קניה על מוצרים מסוימים כמו מוצרי אלקטרוניקה, לרוב כאלו שהרכישה שלהם בחו"ל פוגעת בתעשייה המקומית. באופן כללי בקנייה בסכום כולל של מתחת ל75$ לא נדרש כל תשלום, אלא אם מדובר במוצרי טבק ואלכוהול החייבים במס בכל סכום רכישה. בהמשך צרפנו עבורכם טבלה מרוכזת עם כל הפרטים.

הדרך היחידה להימנע בוודאות מתשלום למכס היא לעמוד בסכום הפטור ממכס. בישראל קיימת אפשרות ליבוא אישי וקיים פטור מלא ממכס אם רוכשים בסכום כולל של עד 75$ מאותו הספק. יש לקחת בחשבון שבמידה וגובה ההזמנה יהיה גבוהה מכך ותנסו להתחמק מהתשלום ותתפסו- תשלמו קנסות ועמלות רבות בנוסף לתשלום המס. כך למשל אם המכס תופס חבילה ומגלה שהערך המוצהר שלה לא נכון. במידה ולא קיים תצהיר שכזה, המכס אף יכול להעריך את המוצר בסכום מופרז מהערך האמתי ובהתאם לו יגבה מכס. לכן עדיף לא להסתבך ולהצהיר ולשלם כנדרש.

במידה ולא עמדתם בכללי המכס והחבילה עוקבה, ניתן לשחרר אותה בעצמכם על ידי הגשת טפסים לבית המכס לפי האזור בו נמצאת החבילה. ניתן גם להיעזר בחברות המספקות את השירות עבורכם ובכך מקצרות את התהליך וחוסכות לכם קנסות כמו תשלום על אחסנה. אם הזמנתם את הפריטים דרך חברת שילוח פרטית העמלה תשולם בעת ההזמנה, ואם בעזרת דואר ישראל העמלה תשולם עם ההגעה לבית הדואר כדי לקבל את החבילה ולרוב תקבלו על כך הודעה מראש. כמובן ניתן לפנות ולערער במידה ואתם חושבים שנעשתה טעות ברישום, בהערכת המוצר או בכל נושא אחר:

טיפול בחבילות שעוכבו במכס

אם הגעתם למצב שחבילה שהזמנתם נתקעה במכס, צרו קשר ושחררו את החבילה. עקבו אחר ההנחיות שניתנות על ידי המכס.
[email protected]
פקס: 02-6318182
טלפון לבירורים: 074-7611600 שלוחה 2 ולאחר מכן 1

בתי מכס לשחרור חבילות

בית מכס טלפוןפקס
תל אביב 03-942173003-9421733
ירושלים02-6526193 02-6511589
חיפה 04-8664130
אילת08-632647608-8669702

מספר מעקב/ שטר מטען

ערעורים על החלטות המכס

לכאן פונים בשביל לערער על החלטות שהתקבלו במכס
[email protected]
פקס: 02-6318183
טלפון לבירורים: 074-7611600 שלוחה 2 ולאחר מכן 2

מחוז שםמייל
מרכז אליה טל [email protected]
מרכז מתי סרור [email protected]
מרכזחלא עמירא [email protected]
מרכזאיריס סבן [email protected]
ירושלים ולדימיר [email protected]
חיפה מינה[email protected]

מסמכים שצריך להציג לשחרור חבילה:

מאיזה סכום משלמים על מכס ומידע נוסף שכדאי להכיר

בישראל, כמו במרבית המדינות, נהוג תשלום מס על סחורות המיובאות למדינה, זאת כדי להגן על התעשייה והייצור המקומי ולעודד את המשק, כמו גם כדי להגדיל את קופת המדינה. המס לא מוטל רק על יבואנים גדולים, אלא גם על רכישה של אדם פרטי ולשימושו על ידי יבוא אישי. בשנים האחרונות עם כמות הרכישות בחו"ל דרך אתרי האינטרנט שהולכת ועולה, מדובר בלא מעט הזמנות בשנה ובציבור הולך ועולה של צרכנים. כפי שאפשר להבין, במקביל לכך במכס עוברות מידי שנה מיליוני חבילות ועובדי המכס לא יכולים לעבור על כולן אלא באופן מדגמי. יחד עם זאת לא כדאי להמר על כך, ועדיף להכיר ולפעול לפי הכללים, ולהימנע מעיכובים או תשלום קנסות.
חבילות מעטות אשר מגיעות לארץ בעזרת דואר ישראל נתפסות לבדיקה ויש סיכוי שהחבילה תעבור ללא בעיות אך במקרה של חברות שילוח פרטיות בכולן ייבדק הערך המוצהר של תכולתן. מאחר ופעמים רבות אין לנו דרך לדעת מה יהיה אופן השילוח, לא כדאי להסתמך על כך וחשוב לעמוד בכללי הייבוא האישי וגובה הקנייה כפי שיפורטו בהמשך. כמו כן, במקרה של רכישת כלי תקשורת, חלקי חילוף לרכב או פריטים אחרים הדורשים אישור מיוחד, יש לוודא שכל המידע והאישורים מצורפים לחבילה או אפילו נשלחים מראש למכס. זאת כדי להימנע מעמלות, קנסות ועיכובים מיותרים אשר יאריכו את זמן קבלת הפריט וכן עלולים לעלות לכם בתשלומי אחסון המשתנים בין חברה לחברה. כדאי כמובן לא לנסות לעשות טריקים על המכס ובעיקר לדווח בזמן וכנדרש. באתר רשות המיסים ניתן למצוא פירוט מלא לפי מוצרים ואם אתם רוצים עוד עצות כיצד להימנע מעיכובים ובעיות בקבלת החבילות, תוכלו לקרוא את הטיפים שלנו בהמשך.
לצד הטלת המכס, המדינה גם מאפשרת הקלות ופטורים. כאשר מדובר בסכומי רכישה נמוכים וחד פעמיים, כלומר לא מסחריים, לא יידרש תשלום כלל או רק תשלום מופחת. באופן כללי ניתן להיעזר במדרגות הבאות, אך יש לזכור כי מוצרי טבק ואלכוהול חייבים במס בכל סכום רכישה:

סכום רכישהתשלום מיסים הערות
עד 75$ פטור מלא מתשלוםהסכום לא כולל עלות משלוח
75$-500$פטר ממכס, תשלום מע''מ ומס קניה (בהתאם למוצר -כמו מכשירי אלקטורניקה הסכום לא כולל משלוח וביטוח
500$-1,000$ תשלום מכס, מע''מ ומס קניה (לפי צו תעריף המכס) [email protected]
מעל 1,000$ תשלום מכס, מע''מ, מס קניה כפי שמשלם יבאון לצרכי יבוא מסחרי, גם כאשר זה עבור שימוש פרטי. [email protected]

כך תימנעו מבעיות במכס

המודעות הצבעוניות ברשת והקלות שבלחיצה על הכפתור מפתות אותנו מאוד לקנות והרבה. כאשר אנחנו מזמינים מחו"ל כדאי להיות מחושבים לא רק ביחס לחשבון הבנק אלא גם ביחס לפעולות אותן נדרש לבצע במידה ולא נעמוד בכללי המכס. כדי לא להפוך הזמנה פשוטה, מהירה ומהנה לפרשה מעיקה, מסורבלת ולפעמים אף יקרה מאוד, כדאי בהחלט להקדיש עוד רגע ולוודא כמה דברים ולא להיות מופתעים:

להיות כמו אמזון

אמזון וחברות נוספות כוללות את עלות המכס כחלק מהעסקה, כך שבעצם חברת השילוח היא זו שאחראית לשחרור המכס. כאשר מתאפשר לכם, העדיפו להזמין מחברות כאלו אשר לוקחות את ההתעסקות על עצמן ומשאירות לכם רק את התשלום ואיסוף החבילה.

להסתפק במועט

פשוט אל תעברו את ה 75$ להזמנה. אמנם אתם רוצים להזמין גרביים ותחתונים לכל בני הבית וגם לשכנה, אבל אל תהמרו על גובה ההזמנה- עדיף אפילו להזמין בכמה דולרים פחות מאשר לגלות פתאום ששער הדולר זינק בזמן שישנתם או שבדיוק שינו את הכללים.

לדחות סיפוקים: לפצל, לחלק, לחכות

אם בכל זאת אתם רוצים את כל קולקציית הסתיו או לקנות הרבה מוצרים באותה החנות- פשוט תפצלו את ההזמנה לכמה משלוחים. הרבה אתרים בחו"ל אפילו מאפשרים בחירה של מוצרים לאורך הרכישה, אבל תשלום רק עבור חלק מהם בכל פעם, כך ששאר המוצרים מחכים לכם בסל בקלות לקנייה הבאה. חשוב להמתין בין הזמנה להזמנה באופן כזה שהחבילות יגיעו אחת מהשנייה בהפרש של לפחות 72 שעות, אחרת המכס יחשיב זאת כחבילה אחת ותדרשו למס ולקנס. כמו כן, חשוב לחכות בין ההזמנות כך שהספק ממנו מזמינים לא יאחד עבורכם את ההזמנות שניסיתם להפריד.

לא ליפול במשלוח

השקעתם זמן רב בבחירת הפריטים, עמידה בפטור ופיצול המשלוח? חשוב גם לשים לב ולהקפיד כי בחשבונית קיימת הפרדה בין עלות המוצרים לעלות המשלוח כך שלא יופיע תשלום כולל הגבוה מהפטור. כמו כן, כדאי לדעת שלפעמים בתי העסק מפצלים את ההזמנה שלכם לכמה חבילות. במקרה כזה חשוב לוודא כי על כל חבילה תהיה רשומה העלות המדויקת של התכולה, ושלא תוצמד אותה החשבונית על כל חבילה. שהרי אז יחשבו במכס כי מדובר בהזמנה שחורגת מיבוא אישי ומגובה הפטור ותחויבו בתשלום מכס.

לנהל את ההתמכרויות וההרגלים

כדאי לדעת שבמקרים שהמכס מבחין בהזמנה חוזרת ונשנית של אותם המוצרים, או מאותו המקום באופן קבוע -נניח מידי שבוע, גם אז יתכן והחבילה תעוכב ויידרש תשלום מס. יתכן ובמכס יחשבו אפילו כי מדובר ביבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי. במקרה כזה יהיה צורך להמציא אישור לכך שמדובר בשימוש אישי. אז אם יש לכם מוצר בשימוש קבוע, עדיף אפילו לפנות על כך למכס מראש ולהימנע מעיכובים, תשלומים ואי נעימויות.

לשמור מידע

הקפידו לשמור את מספר המעקב, את החשבונית לתשלום וכל מידע שתקבלו לגבי ההזמנה והשילוח. הדבר יקל עליכם מאוד אם בכל זאת תדרשו לפנות למכס כדי לשחרר את החבילה מאחר ותזדקקו לכל האישורים והמסמכים הללו. אם אתם מרבים לרכוש אונליין כדאי אפילו לייצר לכך תיקייה במייל או במחשב.

לשים לב לתאריך ההזמנה

הימים חולפים מהר ולפעמים אנחנו מזמינים מכמה מקומות וקשה לעקוב מתי אמורות להגיע החבילות. אז כדי לא לפספס כדאי לרשום ביומן או לנהל רשימה להזמנות. כך או כך, חשוב שתהיו ערניים לגבי מועד ההזמנה וזמן האספקה כדי שהחבילה לא תשב הרבה זמן במכס ותצבור קנסות או סתם תלך לאיבוד. במידה ונראה שעבר זמן רב מידי, או כמובן אם תקבלו הודעה על תשלום למכס שלמו בהקדם או צרו קשר עם בית המכס במחוז שלכם.

לקנות כחול לבן

אמנם נדמה שהמחירים בחו"ל זולים יותר, המוצרים טובים יותר וההיצע רחב יותר, אך למעשה לא פעם בחנויות הרחוב ליד הבית תוכלו למצוא מוצרים במחירים נוחים ועם שירות אמין וללא המתנה לחבילה שבדרך וללא מתח אם תדרשו בסוף במכס. רשתות, מעצבים וספקים רבים בארץ מפעילים חנויות נוחות לרכישה אונליין ומציעות שירות מצוין ומחירים שיכולים פעמים רבות להתחרות במוצרים מחו"ל. אז בשביל לעודד את הכלכלה הישראלית, ולחסוך כאבי ראש מיותרים ולפעמים אפילו כסף- כדאי לבדוק קודם את האתרים הישראלים.

נגישות
לשליחויות בכל הארץ לחצו כאן